צור קשר ליעוץ ראשוני בטלפון


שם
דוא"ל
טלפון
נושא
 


הקשר המשפטי והמעשי בין התביעה הנזיקית לתביעה לביטוח לאומי



15/10/13

             הקשר המשפטי והמעשי בין התביעה הנזיקית

           לבין התביעה לביטוח לאומי

במסגרת מאמר זה נסביר את הקשר בין התביעה הנזיקית ו/או התביעה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים לבין התביעה למוסד לביטוח לאומי(להלן המל"ל).

קביעת דרגת הנכות במסגרת המוסד לביטוח לאומי והשפעתה על תיק הנזיקין

כאמור ישנם מס' מצבים בהם תאונה אשר מתרחשת מקנה זכויות הן בהיבט המשפטי-נזיקי והן בהיבט חוק הביטוח הלאומי(נוסח משולב) התשל"ה-1995.

המצב הקלאסי הינו תאונת דרכים אשר מתרחשת בדרך לעבודה ולכן בנוסף להיותה תאונת דרכים הינה עפ"י הדין תאונת עבודה.המשמעות מבחינת קביעת דרגת הנכות הינה שלפי סע' 6ב' לחוק הפלת"ד קביעת הביטוח הלאומי בדבר שיעור הנכות כתוצאה מהתאונה הינה קביעה מחייבת לצורך התביעה כנגד חברת הביטוח במסגרת חוק הפלת"ד כאשר מן הראוי לציין הדברים אמורים רק בנוגע לנכות מעבודה.יש לסייג ולומר כי ישנה אפשרות לבצע מעין "מרוץ" ולהגיע למצב בו תוגש חוות דעת מומחה מטעם ביהמ"ש(הדרך הרגילה לקביעת נכות על פי חוק הפלת"ד) עובר לקביעת המל"ל ואז קביעת המל"ל לא תחייב, אך במקרים רבים בשל נסיבות מורכבות כגון הסנכרון בזמנים והכורח להגיש את תביעת הנכות לביטוח הלאומי במועד, אפשרות זו קשה למימוש ו/או עשויה להוביל להפחתת הקצבה עקב אי הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי במועד ומכל מקום נדרש איש מקצוע מיומן ובעל ניסיון על מנת לקבוע מהו ההליך אשר יטיב עם התובע.   

אם כן המסקנה הינה כי לקביעת דרגת הנכות על ידי הועדה הרפואית מטעם המל"ל השפעה מכרעת על גובה הפיצוי אשר יפסק בסופו של יום לנפגע בתאונת הדרכים הואיל וגובה הנכות הינו המשתנה החשוב ביותר על פי הדין, ובבואו לפסוק את גובה הפיצוי מעמיד בית המשפט את גובה הנכות כנתון מרכזי ומכריע.

בתביעה נזיקית רגילה שמהווה גם תאונת עבודה(ידוע גם בעגה המקצועית כ"חבות מעבידים") על התובע להגיש חוות דעת מומחה מטעמו וקביעת המל"ל אינה מהווה קביעה על פי הדין, אך בפרקטיקה היומיומית הדברים שונים בתכלית, כאשר הצדדים מנהלים מו"מ לסיום ההליכים בפשרה קביעת המל"ל בדר"כ משמשת בסיס לפשרה ובמקרים מסויימים אף קביעת המל"ל מייתרת הגשת חוות דעת מטעם התובע(יש לסייג ולומר כי יש לבחון כל מקרה לגופו ולהחליט בהתאם לנתונים) הואיל ובמשפט האזרחי ניתן להגיע להסכמה גם על גובה הנכות.    

המסקנה המשפטית הינה כי בטווח משפטי נרחב הנע בין הסכמת הצדדים כי קביעת המל"ל תחייב בתיק הנדון לבין הגשתה לתיק ביהמ"ש ושליחתה למומחה מטעמו(מצב בו לא הייתה כל הסכמה בין הצדדים והוגשו חוות דעת סותרות) לקביעת המל"ל השפעה מכרעת על שיעור הנכות בתיק.

מן הראוי לציין כי מקרים בהם קביעת המל"ל הינה במסגרת נכות כללית, אזי נכון הדבר כי לא מדובר בנכות על פי דין בשום מקרה אך האמור בנוגע לקביעת המל"ל במקרה של חבות מעבידים בהחלט תקף גם במקרה זה, כאשר קביעת הנכות מאפשרת גם "לבודד" את הנכות שנגרמה מהתאונה משאר הנכויות שמקורם בתחלואים אחרים ו/או במצב רפואי קודם ככל שנדרש (בהחלט יתכנו מצבים בהם כל הליקויים נובעים מהתאונה).  

חובת מיצוי ההליכים או "הניכוי הרעיוני"

עפ"י פסיקת ביהמ"ש העליון נקבע כי על הניזוק למצות את ההליכים במסגרת זכויותיו במל"ל כאשר הסכומים שיתקבלו מהמל"ל ינוכו מסכום הפיצוי אשר יפסק לטובתו בסופו של יום.המשמעות הינה כי במידה ותאונה כלשהי מקימה זכות תביעה למל"ל אין באפשרות הניזוק לבחור האם הוא מעוניין לעשות זאת אלה הוא מחויב בכך.

כמובן שחיוב זה אינו טומן בחובו סאנקציה פלילית אך המשמעות של אי מיצוי ההליכים הינה "ניכוי רעיוני" היינו במידה והניזוק לא פנה למל"ל ביהמ"ש בכל זאת יבצע ניכוי של התגמולים והקצבאות אשר הניזוק היה זכאי להם אילו אכן פנה למל"ל ובמקרים רבים מדובר בסכומים נכבדים עד כדאי כך שהתביעה הנזיקית "נבלעת" בתביעת המל"ל.  

המשמעות האופרטיבית של הנאמר עד כה

מבחינת הניזוק, המשמעות הינה כי יש לראות באירוע התאונתי כמקשה אחת אשר מקנה לניזוק מס' זכויות עפ"י הדין, כאשר יש ליתן לתביעת המל"ל את מלוא כובד המשקל שכן השפעתה על התביעה הנזיקית הינה מכרעת.

יתר על כן ולנוכח הצורך לבצע התאמות בין התביעות השונות ולקבל את ההחלטות הנכונות לצורך מקסום סכום הפיצויים, יש צורך בעו"ד מיומן גם בנושא חוק הביטוח הלאומי וגם בדיני הנזיקין.כמו כן ניהול שתי התביעות על ידי מייצג אחר כגון חברה למיצוי זכויות בנושא המל"ל ועו"ד לצורך התביעה הנזיקית עשוי להוביל לבלבול וגם לקושי יומיומי של התובע אשר יאלץ לעדכן כל גורם בהתפתחות בתיק בנפרד(טיפולים רפואיים תוצאות בדיקות וכו') עניין אשר עלול להכביד עליו באופן מיותר ושלא לצורך. 

 


נכתב על ידי מאור אביטל,עו"ד
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>

נבנה ע"י:  RoyalVision   |   WebEmpire